Kresba – odev mužský pracovný
Kresba – odev mužský pracovný
Všedný odev muža v letnom období, Kubrá, začiatok 20. storočia. Muž má oblečenú košeľu rovného strihu a gate, oboje z hrubšieho nemangľovaného domáceho konopného plátna. Na košeli má oblečený starší, obnosený súkenný lajblík, ktorý sa obliekal v chladnejších dňoch. Vyšívaný lajblík dokladá, že ide o odev slobodného mládenca. Starší muži mali lajblík zdobený striedmo. Muž má obuté nízke čierne súkenné papuče (habatky) so súkennými prešívanými podošvami. Papuče si šili muži sami alebo si ich kupovali na jarmokoch v Trenčíne od kupcov z Moravy.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
