Kresba – zástera sviatočná
Kresba – zástera sviatočná
Sviatočná zástera, Kubrá, koniec 19. storočia. Zástera je ušitá z dvoch pôl na čierno zafarbeného domáceho konopného plátna, ktoré sú spojené širším žlto-bielym spojovacím švíkom. Žlto-biela bavlnená výšivka bola na zásterách, ktoré nosili staršie ženy v čase pôstu a smútku. Čisto biela výšivka bola určená len pre staré ženy. Čierne zástery sa vyšívali aj pestro, pričom výšivka bola vlnená. Zástery s pestrou výšivkou nosili slobodné dievčatá a mladé ženy.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
