Kresba – odev mužský sviatočný
Kresba – odev mužský sviatočný
Sviatočný odev slobodného mládenca, Čierny Balog, začiatok 20. storočia. Mládenec má oblečenú ľanovú košeľu rovného strihu, s rovnými rukávmi a súkenné nohavice. Na košeli má oblečený kožuštek z bielej barančiny, zdobený aplikáciami z červenej irchy. Že ide o sviatočný odev, svedčí strih košele, ktorá má rukávy prišité pomocou čipkovej mriežky. Sviatočné košele sa šili z tenkého ľanového plátna. Nové a neobnosené kožušteky sa nosili vo sviatočné dni, kým obnosené a staršie vo všedné dni. Kožušteky sa kupovali u kožušníka v Brezne.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
