Kresba – živôtik ženský
Kresba – živôtik ženský
Živôtik, Čierny Balog, druhá štvrtia 20. storočia. Živôtik (prucliak) je ušitý z modrotlače s väčším bielym vzorom. Podšitý je hrubším domácim plátnom. Siahal niečo vyše pása a zapínal sa na niekoľko kovových háčikov. Výzdoba bola veľmi skromná. Tvorili ju štepovanie strojom bielou niťou pozdĺž okrajov a pásiky úzkych farebných zúbkov nad spodným okrajom. Vo všedné dni sa nosili živôtiky najmä z modrotlače. Ak bol živôtik nový, obliekal sa aj vo sviatok. Vo sviatočné dni sa nosili živôtiky z drahších materiálov – z hodvábu, damašku, zo zamatu alebo z brokátu.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
