Kresba – odev staršej ženy
Kresba – odev staršej ženy
Sviatočný odev staršej ženy v zimnom období, Úpor, začiatok 20. storočia. Žena má oblečený rubáš (podolok), bielu spodnú sukňu (bilotu) a cez ňu niekoľko vrchných sukieň. Vrchná sukňa je z hodvábneho saténu. Zástera, ktorú má žena opásanú, je z glotu. Namiesto živôtika má žena oblečený kabátik (vizitku) a pod ním založenú veľkú kašmírovú šatku so strapcami, ktoré visia vzadu spod kabátika. Na hlave má na šatke (začepke) uviazanú ďalšiu šatku z kašmíru. Tmavá farebnosť odevu i forma kabátika dokladajú, že ide o staršiu ženu. Mladšie ženy nosili odev svetlých farieb.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
