Kresba – halena
Kresba – halena
Halena, Žibritov, prvá štvrtina 20. storočia. Halena je ušitá z jemnejšieho továrenského súkna. Má rovný strih, siaha do pol lýtok. Na hrudi je zopnutá remeňom s prackou. Kožená výšivka je z tenkých remienkov narezaných z remeňa, ktorým je halena zopnutá. Charakteristickým znakom haleny je okrem rovného strihu veľký obdĺžnikový golier, ktorý visí dolu chrbtom. Halena patrila k odevným súčiastkam, ktoré sa nosili len v zime, a to vo všedné aj sviatočné dni, zvyčajne iba prehodenáé cez plecia, nie oblečená do rukávov. Pod halenu sa obliekal kožuštek alebo súkenný lajblík. Halenu vlastnili iba ženatí muži. Mládenec ju dostal, až keď sa ženil. Haleny sa kupovali na jarmokoch.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
