Kresba – papuča ženská
Kresba – papuča ženská
Ženská papuča, Horná Poruba, začiatok 20. storočia. Papuča je zhotovená z domáceho súkna a z konopného plátna. Skladá sa z dvoch dielov – vrška a podošvy, ktoré sú k sebe prišité. Vršok je zo súkna a podošva z viacerých vrstiev konopného plátna, prešitého po celej ploche hrubou dratvou. Okraje papuče zdobia našité farebné vlnené šnúry. K nohe sa papuča upevňovala pomocou dlhých návlakov z čiernej vlnenej šnúry. Papuča svojím tvarom a spôsobom upevnenia na nohu pripomína súkenné kapce kolcuny, ktoré sa v 19. storočí nosili v severných oblastiach Slovenska.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
