Kresba – čepiec – úprava na hlave
Kresba – čepiec – úprava na hlave
Úprava hlavy vydatej ženy, Horná Poruba, začiatok 20. storočia. Na hotový účes si vydatá žena založila čepiec, ktorý bol znakom jej stavu. Bez čepca na hlave sa vydatá žena nemohla objaviť na verejnosti. Čepce sa šili z bieleho alebo bledomodrého hladkého alebo strojom vyšívaného tylu. Ušitý čepiec sa zdobil vlnenou výšivkou v rôznych farbách – červenej, ružovej, žltej, oranžovej, čiernej, modrej alebo zelenej. Na prednom okraji predničky bola našitá tkaná vlnená čipka. Pri výšivke sa dbalo na príležitosť nosenia a vek nositeľky. Sviatočné čepce pre mladé ženy boli viac vyšívané, v pestrých farbách a výšivku dopĺňali našité flitre. Čepce na všedné dni alebo pre staršie ženy mali skromnejšiu výšivku a čepce na obdobie smútku boli vyšívané bielou, čiernou, modrou alebo fialovou farbou.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
