Kresba – účes dievčenský slávnostný
Kresba – účes dievčenský slávnostný
Účes dievčaťa na veľké sviatky, Žakýl, prvá štvrtina 20. storočia. Dievča si najskôr pútcom rozdelilo vlasy na dve časti. Rozčesané vlasy si zviazalo na zátylku dlhou šnúrkou a potom ich spolu s koncami šnúrky zaplietlo do viacpramenného vrkoča. Podľa množstva vlasov sa plietol päť-, sedem- alebo až deväťpramenný vrkoč. Okrem pestro vytkávanej brokátovej stuhy na konci vrkoča sa ďalšia stuha uviazala na zátylku hlavy.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
