Kresba – živôtik ženský
Kresba – živôtik ženský
Živôtik, Mokrý Háj, začiatok 20. storočia. Živôtik (pruclík) je ušitý z hodvábneho brokátu, podšitý bielym plátnom a lemovaný hodvábnou taftovou stuhou. Siaha niže pása a zakasával sa do sukne. Vzadu pod chrbtom visia dva malé vankúšiky, vypchaté kúskom kukuričného klasu. Vankúšiky slúžili na zapásanie sukní, aby sa ich ťarcha preniesla z pásu na plecia. Živôtik sa šnuroval okolo dvoch radov porcelánových gombíkov. Živôtiky nosené vo všedné dni sa šili z kartúnu alebo kanafasu.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
