Kresba – zástera na sobáš
Kresba – zástera na sobáš
Predná zástera, Krakovany, koniec 19. storočia. Zástera je ušitá z dvoch pôl bielej hustej záclonoviny, ktoré spája úzka farebná mriežka. Na skladoch v prednej hornej časti má našité strojom vyšívané stuhy. Okraje zástery zdobí širšia, strojom vyšívaná čipka z bieleho tylu. Zástera patrila k sviatočným odevným súčiastkam, ktoré sa obliekali iba vo veľké sviatky. Nosili ju slobodné dievčatá a mladé ženy k súkennej sukni. Patrila aj k svadobnému odevu mladuchy.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
