Kresba – odev ženský sviatočný
Kresba – odev ženský sviatočný
Sviatočný odev ženy, Úľany nad Žitavou, koniec 19. storočia. Žena má oblečený konopný rubáš (sponník), rukávce z bieleho bavlneného plátna, modrotlačovú sukňu, živôtik a úzku čiernu glotovú zásteru. Na hlave má založený tmavý spodný a biely vrchný čepiec, cez ktoré má uviazanú čiernu hodvábnu šatku. Krížom cez hruď mú uviazanú veľkú polovlnenú šatku, ladvenicový ručník. Názov šatky je odvodený od vzoru na ňom, ktorý svojím tvarom pripomína ľadvinu. Charakter odevu napovedá, že ide o ženu stredného alebo staršieho veku. Mladšie ženy nosili sukne svetlejších farieb a na hlave i hrudi šatky bielej farby.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
