Kresba – odev ženský pracovný
Kresba – odev ženský pracovný
Všedný odev ženy, Úľany nad Žitavou, koniec 19. storočia. Žena má oblečený rubáš, rukávce, oboje z domáceho konopného plátna, živôtik z čierneho glotu a bielu bavlnenú zásteru (futu) so širokým pásom ozdobného červeného vytkávania. Na hlave má tmavý, spodný čepiec z čierneho zamatu a malú modrotlačovú šatku. Krížom cez hruď má uviazanú veľkú modrotlačovú šatku, žilinský ručník. Vo všedné dni sa nosili staršie, obnosené odevné súčiastky. Nové, neobnosené súčiastky tvorili menej sviatočný odev. Začiatkom 20. storočia sa malé i veľké modrotlačové šatky nosili už len vo všedné dni.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
