Kresba – odev dievčenský sviatočný
Kresba – odev dievčenský sviatočný
Sviatočný odev slobodného dievčaťa, Poproč, koniec 19. storočia. Dievča má oblečený rubáš (pendel), rukávce, sukňu so živôtikom a úzku zásteru. Všetky súčiastky, okrem živôtika (vistu), ktorý je prišitý k sukni, sú z jemnejších druhov kupovaného bavlneného plátna. Živôtik je z hodvábneho brokátu. K sviatočnému odevu patrila aj sviatočná úprava účesu. Slobodné dievčatá mali vlasy zapletené do jedného trojpramenného vrkoča. Na sviatočné dni sa vrkoč zapletal spolu s dlhými širokými farebnými stuhami tak, že každý prameň bol zakrytý jednou stuhou. Po zapletení vrkoča sa stuhy v páse previazali bielym súkenným pásom a ich konce viseli dolu sukňou.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
