Kresba – živôtik ženský sviatočný
Kresba – živôtik ženský sviatočný
Sviatočný živôtik, Lubina, koniec 19. storočia. Živôtik (kamizol) je ušitý zo vzorovaného hodvábneho atlasu a podšitý hrubším domácim platnom. Strihaný je do pása, pokiaľ aj siaha. Zapína sa na rad drobných gombíkov. Živôtiky sa šili z rôznych materiálov rozličných farieb a vzorov. Na všedné dni boli z kartúnu, na sviatočné dni z hodvábu, atlasu, listra, brokátu, zamatu aj z plyšu, v druhej štvrtine 20. storočia aj z kvetovaného kašmíru. Mohli byť biele, ružové, červené, fialové, modré i čierne. K sobášnemu odevu patril zelený živôtik bez vzoru. Slobodné dievčatá a mladé ženy nosili živôtiky jasnejších a staršie ženy tmavších farieb alebo biele s tmavým vzorom. Farba živôtika musela ladiť s farbou výšivky na rukávcoch a čipky na zástere.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
