Kresba – sukňa
Kresba – sukňa
Sviatočná sukňa, Lubina, koniec 19. storočia. Sukňa (fjertuška) je ušitá z dvanástich kosých a z jednej rovnej poly domáceho konopného plátna. V páse je drobno nazberaná a po celej dĺžke nariasená. Cez zbery v páse je pás výšivky (forma). Výšivka mohla byť žltá, žlto-oranžová alebo oranžovo-hnedá. Zriedkavejšia bola výšivka čierno-biela. Sukne sa zvyčajne šili z hrubšieho bavlneného plátna, začiatkom 20. storočia aj z tenkého šifónu alebo vapéru. V 19. storočí sa biele plátenné sukne nosili len vo sviatočné dni. Na všedné dni boli určené sukne z modrotlače.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
