Kresba – zástera ženská sviatočná
Kresba – zástera ženská sviatočná
Široká zástera, Skýcov, prvá polovica 20. storočia. Zástera je ušitá z pásu čierneho glotu. Horný okraj má drobno naberaný a všitý do vyššieho obalka. Dookola má našitú úzku čiernu čipku. Zdobená je našitými stuhami a pestrofarebným strojovým štepovaním. Zástera určená na obdobie smútku bola bez stúh alebo mala stuhy modrej farby. Pôvodne sa široké zástery šili z dvoch pôl modrotlače s drobným vzorom. Na sobáš mala mladucha opásanú bielu zásteru.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
