Kresba – kožuch ženský
Kresba – kožuch ženský
Ženský kožuch, Dvorníky, koniec 19. storočia. Kožuch je ušitý z bielej ovčej kožušiny. Siaha niže bokov. Na golieri, pozdĺž zapínania a na okrajoch rukávov je lemovaný pásom čiernej barančiny. Výzdoba kožucha predstavuje kombináciu širokých pásov bielej irchy, doplnenej razenou čipkou z červenej irchy, a výšivky červenou vlnou, doplnenej červenými vlnenými kystkami. Pásmi bielej irchy sú prekryté aj švíky na kožuchu. Kožuch patril medzi nákladné odevné súčiastky, a preto ho nemala každá žena. Dával sa šiť u kožušníkov v Krupine alebo v Bzovíku. Nosenie kožuchov začiatkom 20. storočia nahradili teplé kabátiky z hrubého barchetu.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
