Kresba – krpce ženské
Kresba – krpce ženské
Ženské krpce, Terchová, začiatok 20. storočia. Ženské krpce sa šili z tenšej hovädzej, no najčastejšie z teľacej kože. Zošívali sa pásikom kože, ktorý bol odrezaný z okraja kože pripravenej na krpce. Charakteristickým znakom ženských krpcov je väčší počet zárezov po stranách krpcov ako pri mužských krpcoch. Do krpcov sa obúvali tri druhy plátenných onuciek – šatenka, omotka a pokrutka, ktoré zahalili nohu od chodidla až vyše lítka. Ženy nosili krpce najmä na jar a v jeseni, prípadne v mokrej zime. Na jar a v jeseni sa krpce upevňovali k nohe koženými a v zime vlnenými návlakmi.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
