Kresba – šatka dlhá – postup viazania
Kresba – šatka dlhá – postup viazania
Sviatočná úprava hlavy ženy, Terchová, koniec 19. storočia. Vo sviatočné dni si ženy v druhej polovici 19. storočia viazali na čepiec dlhú šatku (podušku). Na prednú stranu čepca sa najskôr uviazala plátenná čelenka (platek), ktorá bola na prednej strane zdobená výšivkou. Výšivku muselo byť spod šatky vidno. Šatka bola z tenkého bieleho šifónu, približne dva metre dlhá a 40 cm široká. Oba konce mala zdobené výšivkou. Ovinula sa okolo hlavy tak, aby sa konce pod bradou stretli a zopli sa špendlíkom. Začiatkom 20. storočia sa dlhá šatka viazala už len pri čepčení mladej ženy počas svadobného obradu.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
