Kresba – odev dievčenský sviatočný
Kresba – odev dievčenský sviatočný
Vrchný odev slobodného dievčaťa v zimnom období, Omšenie, druhá štvrtina 20. storočia. Dievča má na základnom odeve, ktorý pozostáva z konopného rubáša (spodníka), z rukávcov z kupovaného tenšieho bavlneného plátna, zo sukne so živôtikom (rubáča) z hrubšieho kupovaného bavlneného plátna a zo širokej zástery, ešte oblečenú bielu súkennú kabanicu (kabanu). V drieku je prepásaná červeným vlneným tkaným pásom. Že ide o slobodné dievča, poukazuje jeho účes na zápletky. Vydatá žena by mala na hlave čepiec previazaný dlhou úzkou šatkou (rúbkom). Ženy si kabanicu vždy obliekali do rukávov, kým muži ju zväčša nosili len prehodenú cez plecia.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
