Kresba – nohavice súkenné novšie
Kresba – nohavice súkenné novšie
Nohavice, Suchá Hora, začiatok 20. storočia. Nohavice (portky) sú ušité z domáceho súkna. Majú krojený strih s jedným švíkom na boku. Zdobené sú širšou čiernou šnúrou, ktorá je doplnená pestrofarebnou vlnenou výšivkou usporiadanou do kruhu. Kruhové usporiadanie výšivky bolo charakteristické pre Suchú Horu a Hladovku. V susedných obciach Liesku a Vitanovej to bolo do podoby srdca. Výzdoba dokladá, že ide o novšiu formu nohavíc. Začiatkom 20. storočia výzdoba nohavíc pozostávala len zo širšej čiernej vlnenej šnúry a z jednoduchej výšivky. Rozsiahla a pestrofarebná výšivka nohavíc sa pravdepodobne rozšírila pod vplyvom tradičného odevu v susednom Poľsku.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
