Kresba – rukávce
Kresba – rukávce
Rukávce, Lamač, začiatok 20. storočia. Rukávce s manžetami (lémečkové rukávce) sú ušité z bieleho šifónu, majú rovný strih, bokom prišité rukávy a prieramok. Spodný okraj rukávov je všitý do manžety (lémečka). Šifónové rukávce nosili ženy vo sviatočné dni, kým vo všedné dni si obliekali ľanové rukávce. Prieramok je malý obdĺžnik plátna všitý medzi predný a zadný diel rukávcov, na ktorého spodný okraj je prišitý nazberaný horný okraj rukáva. Tým sa zmenší horný okraj rukávcov, ktorý treba nazberať a všiť do obalka alebo goliera okolo krčného otvoru.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.
